Feeling hot hot hot - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu Feeling hot hot hot - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

Feeling hot hot hot

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

04 Juli 2013 | Litouwen, Kaunas

Lieve allemaal,

Vandaag komt het blog uit Kaunas. De reisafstand vandaag was beperkt tot zo'n 150 km. Dus daar draaien wij onze hand niet voor om :-).

We waren allebei al lekker bijtijds wakker. Dus rond 8.30 uur zaten we al het ontbijtje. Dit keer niet in de ongezellige zaal, maar buiten in het zonnetje. Het was vanochtend al strak blauw en flink warm. Voor Litouwse begrippen was het vandaag dan ook exteem warm volgens ons, de teller gaf op een gegeven moment zelfs 31 graden aan. Hoe anders was het gisteren met de regen. Hoewel het toen ook niet koud was overigens.

Omdat we gisteren dus nog wat dingetjes in Vilnius overgeslagen hadden, begonnnen we met de vervolg tour door de stad. Via de boekwinkel (die erg mooi was, met mooie schilderingen op het plafond, net anders dan de Bruna :-)) door naar de klokkentoren en de Domkerk (jawel ook vandaag weer nieuwe kerken, we hadden ze gisteren toch nog niet allemaal gezien :-)). De Dom was erg mooi van binnen. Dus we hadden het toetje voor het laatste bewaard. Daarna door naar het bovenkasteel via de funiculair. Dit is een soort dichte kabelbaan met glas. Een gemakkelijke manier om voor ons (luie? Of heet dat verstandige :-)) mensen naar boven te komen en weer naar beneden. Vanaf de heuvel hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Leuk om de stad zo vanuit een ander perspectief te bekijken. Vervolgens toch nog even een bezoekje aan de apotheek. Want in het bos bij Ignalina vonden de muggen mijn bloed toch wel erg lekker en hadden toen toegeslagen. Dus nu maar even wat anti-jeuk middelen gehaald en pillen om de zwellingen wat te doen slinken. Dit keer dus geen ziekenhuis bezoek, maar een bezoekje apotheek. Gelukkig sprak de meneer goed Engels, anders was het nog een leuke uitdaging geweest om met handen en voeten uit te leggen wat ik bedoelde :-). Dat had alleen wel weer leuke verhalen opgeleverd natuurlijk :-). Ook nog wat gedronken bij een soort theesalon. Die had Irwin in de boekjes gevonden. Met een Napoleon taart erbij. Niet helemaal mijn smaak. Dus helaas weer geen taartje vandaag voor mij.Het gaat er vast een keer van komen deze vakantie!

Toen op naar de volgende bestemming. Dit was niet de leukste bestemming van de dag, maar wel de meest indrukwekkende. We gingen op weg naar Paneriai. Een herdenkingsmonument voor de gruwelijkheden die er tijdens de Tweede Wereldoorlog plaats hebben gevonden. Midden tussen de mooie bossen werden hier ca. 100.000 mensen vermoord. Waarvan een groot deel Joden. Erg indrukwekkend en we werden er stil van. Je kunt het je gewoon niet voorstellen dat zoiets kan gebeuren.

Vervolgens gingen we door naar Trakai. Dit was weer zo'n 30 minuten rijden. Dit schilderachtige kasteel ligt middenop een meer. Voordat we het gingen bezoeken, hebben we eerst gelunched bij de Italiaan. Het lijkt wel of we toch in Italie zijn wat dat betreft. In Nederland struikel je over de Chinese restaurants, maar in de Baltische Staten dus over de Italiaanse. Ach het is geen straf :-). Het kasteel was goed gerestaureerd en je kreeg er een goed beeld van hoe men in de tijd dat het bewoond was heeft geleefd. Omdat het dus een erg warme dag was, hebben we het roeibootje en waterfiets maar even overgeslagen. Ook het rondje om het kasteel was even niet voor ons weggelegd.

Naar Kaunas was het daarna nog ongeveer een uurtje rijden. Even zoeken naar het hotel want de Garmin stuurde ons naar de andere kant van de straat. Maar we zijn er toch gekomen. Aan de buitenkant is het hotel prima en het schijnt zelfs het beste van de stad te zijn. Maar van de hotels die we tot nu toe gezien hebben, is dit helaas wat minder gezellig. En helaas ook geen airco op de kamer, maar wel een ventilator. En verder ARKO (alle ramen kunnen open).

Omdat we morgen een lange reisdag voor de boeg hebben, besloten we nu alvast de stadswandeling te gaan maken. Het hotel bevindt zich in het nieuwe deel van het centrum en het was best nog een stukje lopen naar het oude centrum. Maar onderweg kwamen we vanzelf langs allemaal mooie panden en leuke winkeltjes. Dus dan gaat het eigenlijk weer als vanzelf. Ook hier zijn weer mooie gebouwen die in goede staat zijn. Ook nog even langs het presendentieel paleis. Dit keer konden we wel even een blik binnen werpen. Maar of dat helemaal de bedoeling was.... Er stond een bord kassa, maar we zijn even snel naar binnen gelopen zonder langs de kassa te lopen om een blik te werpen. We wilden ook nog even met de funiculair om een overzicht te krijgen van de oude stad. Volgens de meneer in het hotel zou deze tot 19 uur open zijn. Daar aangekomen hebben we hem wel gezien, maar helaas niet in werking. Morgen misschien nog een nieuwe kans! Dit is er van rond 1930. Dus wel erg leuk om in te gaan natuurlijk.

Terug zijn we een stuk langs de rivier gelopen en toen onderweg nog wat gedronken. Naast amber (barnsteen) winkels, zijn er in Litouwen ook veel linnen winkels. Dat is ook iets wat hier kennelijk vandaan komt/gemaakt wordt. Nu zitten we op het terras bij het hotel. Misschien straks nog wat eten. Maar met het warme weer, verdwijnt de trek naar warm eten ook een beetje.

Morgen vertrekken we naar Klaipeda via een aantal tussenstops. Dus we kijken al weer uit naar onze nieuwe belevenissen.Morgen vieren ook ons eenjarig bestaan. Dus dat wordt sowieso een geslaagde dag :-).

Liefs en een dikke knuffel,
Irwin en Irene

• 04 Juli 2013 - 20:48

Carlo:

Hey Irene en Irwin, het is bij jullie gelukkig toch mooi weer geworden. Beter dan dat ze toen voorspelde bij weeronline. Het weer is hier aardig weer...maar het weekend krijgt een 9 van piet paulusma dus dat wordt varen en Barbeknoeien !! Alvast gefeliciteerd met jullie eenjarig bestaan ....en irene...wanneer komt die Oregon in actie ?

Gr. Carlo

• 04 Juli 2013 - 21:54

Hèrel:

Lieve Irene en Irwin,
    wat een hitte, hoop dat de auto airco heeft, want dat is wel prettig als jullie een lange rit voor de boeg hebben. Ze moeten Irene wel hebben, zwellingen van de muggen, geen toetjes. Zo te lezen zijn de Balitsche Staten een goede vakantie beslissing geweest. Veel indrukwekkends te zien.
    Wat gaat de tijd snel, alweer jullie eenjarig bestaan. Fijn om dat samen te vieren tijdens de vakantie.
    Geniet er morgen van. Alvast van harte gefeliciteerd en ik zal met een wijntje hier proosten op jullie.
    Liefs en extra knuffels voor morgen.
    Hèrel

• 04 Juli 2013 - 21:57

Peter:

Ha I2,

Zozo, jullie zitten in ieder geval niet stil daar. Ziet er allemaal erg indrukwekkend uit als je het mij vraagt...
    Hier voorlopig allemaal hetzelfde; hoewel, het schijn dat we ook wat warmer weer gaan krijgen.

Veel plezier, en blijf posten he....

Peter

• 04 Juli 2013 - 21:57

Cynthia:

Hoi Irene en Irwin,

Alvast gefeliciteerd met jullie een jarig bestaan. :)

Irene een aptheekbezoek bezoek is deze vakantie wel genoeg. Ziekenhuis heb je vorig jaar al gehad. :P

Liefs Cynthia

• 05 Juli 2013 - 20:24

José:

Wat is het heerlijk om jullie verhalen te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien, het lijkt alsof jullie al weken weg zijn :-)
    Gefeliciteerd met jullie 1 jarig jubileum.

• 07 Juli 2013 - 15:35

Marcia:

aha das een makkelijk te onthouden jubilieum (nu ik het weet dan). onafhankelijkheidsdag, in jullie geval afhankelijkheidsdag dan. Oh o ik hoor Belletje, ze wordt wakker. Belletje heeeeel zielugh. Ze heeft de waterpokken. behoorlijk ziek ervan. dus wij hebben een druk weekend van zorgen en verzorgen. Nu lag ik net even in de zon. ook yummie zeg.