Dansen tot je er bij neer valt - Reisverslag uit Saaremaa, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu Dansen tot je er bij neer valt - Reisverslag uit Saaremaa, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

Dansen tot je er bij neer valt

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

12 Juli 2013 | Estland, Saaremaa

Lieve allemaal,

Omdat we twee nachten in ons huidige hotel slapen, konden we het vanochtend extra rustig aan doen. En hebben we even wat "huishoudelijke" dingen gedaan. Irwin heeft wat was naar de wasserette gebracht en is vervolgens nog even naar de kapper geweest. Ik ben weer verder gegaan met het inplakken van de bonnetjes en heb daarna een bezoekje gebracht aan de plaatselijke vvv.

Er lagen een heleboel folders. Ook veel in talen waar we weinig van begrijpen (est, lets, fins etc). Er lag ook een foldertje over culturele activiteiten. En het bleek dat er vanavond bij ons om de hoek een uitvoering van volksdansen te zijn. Dat is echt iets dat veel gedaan wordt hier. Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en direct maar twee kaartjes gekocht. Altijd leuk om wat cultureels mee te krijgen!

Rond 10.30 zijn we vertrokken voor een toertje langs een stuk van het eiland. Het eiland is overigens aardig groot. Ongeveer net zo groot als het land Luxemburg. Dus dat rij je niet even over :-). Eerst zijn we naar schiereiland in het zuiden gegaan en hebben we wat rondgereden. Er stond een mooie vuurtoren langs het strand. Vervolgens weer via de andere kant omhoog. In het westen lag ook nog een natuurpark. In tegenstelling tot eerdere ervaringen die we deze vakantie hebben gehad, staat tot nu toe in estland alles super goed en duidelijk aangegeven. Zonder problemen kwamen we dan ook uit bij informatiecentrum over het park. De mevrouw begon ons vol overgave en enthousiasme te vertellen over de vele mogelijkheden in het park, de wandelmogelijkheden, de vogels en nog veel meer. Ze sprak goed Engels, soms wel met veel intonatie en hoogteverschil in de zinnen, waardoor we het soms niet helemaal konden volgen. Erg leuk dat ze zo enthousiast was, we moesten zelfs wat in het gastenboek schrijven.

Daarna door naar de noordkant van het eiland. Irwin had begrepen dat je daar fossielen kon vinden. Maar eerst was het toch nog tijd voor een lunchstop. We hadden al begrepen van de mevrouw dat daar niet zo veel mogelijkheden voor waren. In het volgende dorpje was een soort tentje waar je wat kon halen. Het rook daar echter wat minder fris, dus het eten daar hebben we even gelaten voor wat het was. Toch maar even een stop bij de supermarkt. Missie geslaagd! We konden vers brood met plakjes kaas vinden. Dus voor 5 euro alles bij elkaar (brood, kaas, drinken) hadden we de lunch weer binnen.

Vervolgens was het dus tijd voor de fossielentocht. Irwin heeft her en der op het strand gezocht en kwam ook wat dingen tegen. Helaas niet de moeite waard om mee naar huis te nemen, wel erg grappig om te zien!

Morgen doen we nog een ander deel van het eiland als we op weg gaan naar Hiiumaa. Dus naar de zoektocht zijn we terug gegaan naar het hotel. Daar lekker nog wat drankjes gedronken en gegeten. Toen was het tijd om ons klaar te maken voor het dansfestijn dat om 20 uur begon. Het was hier op 5 minuten lopen vandaan. Erg luxe zo dichtbij!

Het bleek in een zaaltje te zijn en er waren ca 100 mensen. Zoals ik al schreef het is hier een populaire bezigheid. Ik denk dat de meesten wel eeen voorstelling hebben van volksdansen. Wij hadden die in ieder geval wel :-). Ze hadden geen toeristen verwacht vermoed ik, want alles werd in het ets verteld. Maar ach het ging om de dans. Er waren een helemaal dansers en danseressen. Die allemaal in eerstee instantie in het wit gekleed waren. En het volksdansen bleek meer moderne dans te zijn. Iets waar Irwin echt dol op is (not...). Gelukkig was de laatste dans wel een traditionele volksdans inclusief de kleding die je er bij verwacht :-). Dus hebben we het gelukkig toch nog gezien en meegemaakt! Alles bij elkaar duurde het een uur. Terug in het park zei Irwin dat hij de volgende keer toch maar even overslaat. Hij omschreef het "dat hij de volgende keer nog liever een uur een auto uitgraaft uit het zand...". Zoals ik al schreef niet helemaal zijn ding :-). Nou ja kan gebeuren zullen we maar zeggen. De een houdt van Tineke Schouten en een ander van dans :-).

Nu nog even relaxen en dan slapen. Morgen op naar een ander eiland en nieuwe ervaringen!

Liefs en een dikke knuffel,
Irwin en Irene

• 12 Juli 2013 - 22:43

Hèrel:

Lieve Irene en Irwin,
    zo te lezen hebben jullie het erg naar het zin in Estland. Ja de haren, was en bonnetjes blijven aankweken. Jammer van de fossielen, misschien op een andere plaats wel. De auto zal wel heel wat kilometers hebben gemaakt. Morgen weer veel reisgenot naar de volgende bestemming met mooi weer.
    Liefs en knuffels
    Hèrel