De boot gemist - Reisverslag uit Hiiumaa, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu De boot gemist - Reisverslag uit Hiiumaa, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

De boot gemist

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

13 Juli 2013 | Estland, Hiiumaa

Lieve allemaal,

Een heerlijk relaxt begin van de dag vanochtend! Om iets na 8 uur zat ik al in de sauna van het hotel. Ik was de eerste en enige gast dus ik had zowel de sauna als het zwembad helemaal voor mezelf, wat een luxe! Volgens mij was het niet helemaal de bedoeling dat het zwembad ook zonder badkleding werd betreden, maar daar kwam ik dus net te laat achter zullen we maar zeggen :-). Ach als je alleen bent, maakt dat ook allemaal niets uit. Daarna verder relaxen en kwam ik Irwin tegen in de ontbijtzaal dus ben ik daar maar in mijn badjas blijven ontbijten. Net een echte sauna dus :-). Irwin kon om 10 uur de was ophalen. Daarna zijn we vertrokken.

Er waren nog meer mooie dingen op het eiland te zien. Dus voordat we naar het andere eiland (Hiiumaa) over gingen met de boot, hebben we eerst nog een toertje gedaan. Via de grootste meoterietkrater van Europa, reden we naar oude windmolens (er stond er zelfs een die gebouwd was volgens het Nederlandse model) en nog even naar een kerkje.

Toen was het tijd om richting de boot te gaan. Op het nieuwe eiland wilden we tenslotte ook nog wat dingen zien. We hadden geen tijd of plek gereserveerd en hadden geen idee van het vaarschema. Het is dan ook vakantie, dus een beetje go with the flow :-). Het leek erop dat we mazzel hadden. De boot stond al te wachten. Er waren echter nog wel wat mensen voor ons en hij leek toch al best een beetje vol. Even afwachten dus. Dit alles was rond 12.30. Nog een auto erbij, nog wat motoren erbij, een camper. En helaas de boot was vol. Vervolgens kwam natuurlijk de vraag wanneer zou de volgende gaan. Gelukkig hing er wel een vaarschema. In mijn optimisme dacht ik nog dat het misschien zo'n twee uur zou duren ofzo. Maar dat bleek toch wat langer te zijn. De volgende boot zou om 17 uur gaan. Ook die bleek al flink volgeboekt te zijn. In het tentje dat er stond, mochten we gelukkig gebruik maken van de laptop van de eigenaar. Een hele vriendelijke meneer. Hier konden we een ticket boeken voor de overtocht van 17 uur. Deze bleek ook al voor 90 procent vol te zitten met boekingen. Dus dat was een verstandige keuze leek ons. De meneer voor ons heeft ons met boeken geholpen en we mochten zelfs zijn credit card gebruiken voor de betaling. Ook weer erg vriendelijk! Een andere wachtende koos ervoor om te proberen via de andere oversteek over te gaan naar het vasteland, om vervolgens daar weer op de veerboot te gaan. Dit hadden we ook kunnen doen. Maar dan waren we minstens drie uur onderweg geweest, dus heel veel tijd had dat ook niet gescheeld en dan had je nog maar af moeten wachten of er wel plaats was op die veerboten.

Kortom we hadden vanmiddag alle tijd van de wereld om heerlijk te genieten van het zomerzonnetje, lekker te lezen, te picknicken (we hadden gelukkig al lunch gehaald bij de Rimi (en natuurlijk kaasstengels :-)). Op een gegeven moment werd het heel warm in het zonnetje en besloten we het schaduwplekje op te zoeken bij het tentje. Daar hebben we lekker verder gerelaxd. Zelfs het kaartspelletje was mogelijk want er stond amper wind.

De eigenaar kwam zo af en toe eens kijken. Nadat hij weer boven water was, want het leek er op dat hij ergens even een middagdutje was geen doen. En zei met een glimlach dat hij wel 5% van de winst wilde hebben van het kaartspel. Even later kwam hij zeggen dat hij en zijn vriend gisteren vis gerookt hadden en of we ook (gratis) wat wilden. Ach waarom ook niet :-).Dus kwam hij terug met een bord vol kleine zeetongen. Erg lekker! En super vers dus. Zelf was hij niet zo tevreden over het resultaat, het was de eerste keer dat ze vis gerookt hadden. Iets later kwam ook de Oostenrijkse vriend aan. Met allerlei flessen Oostenrijkse witte wijn. Voordat we het wisten was ook de fles witte wijn aangebroken en kregen we een glas. Heerlijke wijn! De eigenaar bleef de wijn maar bijvullen. En dat allemaal gratis en voor niets. Hoe grappig en anders kan een dag verlopen? Uitendelijk kwam de volgende boot ook aan en was het tijd voor ons om naar de volgende bestemming te vertrekken. De Oostenrijkse meneer had al aangeboden om bij hem te overnachten, maar we kozen er toch maar voor om naar ons Guesthouse verder te reizen.

Ook deze boot zal weer helemaal vol. Dit keer kon wel iedereen mee, dus dat kwam mooi uit. De mensen die met ons gewacht hadden, gaven aan dat ze nog maar net mee hadden gekund. Op de boot zat ook de jongen die nog even een glaasje wijn met ons mee had gedronken. Die begon ook een heel verhaal over de eilanden, de verschillen, wat we moesten gaan zien etc. Erg leuk hoe gastvrij en hartelijk de mensen in Estland zijn. Ze lijken allemaal erg goed Engels te spreken, dus dat is handig. Daardoor krijg je ook gemakkelijker contact.

De boottocht duurde ongeveer een uur en daarna was het nog zo'n 25 minuten rijden naar ons nieuwe verblijf. Een schattig guesthouse midden tussen de weilanden. Op de achtergrond horen we de schaapjes. Kunnen we vast wennen :-). In de haven hebben we nog wat gegeten, maar dat was niet super. Ach dat kan gebeuern. Nu nog even verder relaxen in de tuin en dan is het weer tijd om te gaan slapen. Morgen vertrekken we met de boot (denken we :-)) en rijden we verder naar Tallinn. We hebben het op meerdere keren gevraagd, maar die boot schijnt vaker te varen dan deze verbinding. We gaan het zien en beleven! Wij hebben in ieder geval een heerlijke, rustige dag gehad. Dus misschien ook maar goed dat we de boot gemist hebben :-).

Toch ook nog even een opvallend iets over de Baltische staten. Naast verschillende versies van komijn varianten. Bestaan hier ook wel zo'n 50 soorten kipgerechten. Zo zijn er varianten met kaas (verschillende soorten kaas overigens), andere hartige varianten, maar ook zoete varianten. Met saus, zonder saus.Teveel om op te noemen.Over het algemeen is de kip super mals en heerlijk klaar gemaakt. Dus de verschillende varianten zijn ook zeker de moeite waard om uit te proberen. Ook roggebrood zijn ze dol op en krijg je hier "heerlijk" als voorafje, met of zonder boter.

Liefs en een dikke knufel,
Irwin en Irene

• 13 Juli 2013 - 23:12

Walter En Conny:

Hallo jongelui,
    Na zelf een week vakantie gehad te hebben ( zonder wifi ! ) en aansluitend een zeer druk weekend, hebben we nu tijd om alle verhalen te lezen en ervan te genieten. Wat maken jullie veel mee, zeg.
    Allereerst uiteraard het belangrijkste: gefeliciteerd met jullie 1 jaar samenzijn. Mooie gelegenheid om dit samen, ver van huis , te vieren. Jullie dagelijkse verhalen vormen eigenlijk een compleet boek, als je 21 dagen met vakantie bent kunnen jullie dit uitgeven!!!! Boekenweekgeschenk 2014! Ook mooi zijn de bijgevoegde foto's en video. Schitterende ervaring met de vastzittende auto en ook van De Pont Gemist, dat je door het missen van de pont zo'n leuk kontakt hebt met de plaatselijke meneer met zijn Oostenrijkse wijn.
    Welnu, geniet maar verder, vanaf nu gaan we dagelijks jullie verhaal lezen.
    Groetjes van ons beiden, FA

• 14 Juli 2013 - 08:51

Marcia:

Jee wat een hollandse foto's? molen, veerpontje, vlakke landschap. Grappig.

• 14 Juli 2013 - 12:35

Cynthia:

Lieve Irene en Irwin,

Jullie maken echt van alles mee op jullie vakantie maar je moet maar zo denken: je kan beter de boot missen dan het vliegtuig dus dat is al een hele verbetering. :) En je houdt er natuurlijke leuke verhalen en een relaxe middag aan over. Als ik de blogs zo lees klinkt het in ieder geval alsof jullie een supervakantie hebben. Nog heel veel plezier.

Liefs Cynthia