Net als in de film - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu Net als in de film - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

Net als in de film

Door: Irwin

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

15 Juli 2013 | Estland, Tallinn

Met twee dagen vertraging dan toch het verslag van onze dag in Tallinn. Gisteren toen we aankwamen in ons hotel pakte Irene een paar foldertjes mee. Een van de folders ging over de bijzondere dingen die te doen zijn in en om de stad, zoals een stadswandeling, met Lada's rijden en schieten met de meest voorkomende wapens. Dat laatste hebben we gekozen, omdat het in Nederland onmogelijk is om dat te doen en om een keer mee te maken hoe het is om die dingen die je normaal alleen in de film ziet zelf te gebruiken. In Estland blijkt het heel gewoon te zijn, het was zelfs niet vreemd dat Irene als vrouw het ook wilde ervaren.

En bijzonder was het! Wat een kracht hebben die dingen. Echt een kick om raak te schieten en die terugslag te ervaren. Een once in a lifetime experience.

Na het schieten zijn we eerst lekker op een terrasje gaan zitten om de ervaringen van die ochtend te delen. Daarna zijn we een stadswandeling door Tallinn gaan maken. De oude stad vanTallinn is prima te beezichtigen in een dag. Het is een mooie middeleeuwse stad, wat ook een belangrijk thema is in de souvenirshops en de terrassen. Het is de meest toeristische stad die we op onze reis zijn tegen gekomen. Dat was wel even wennen na die dagen met veel natuur op de eilanden.

's Avonds zijn we bij de Chinees gaan eten. Na bijna drie weken lunch en diner uit eten ben je daar op zich wel een keer klaar mee. Een beetje afwisseling is dus wel prettig. Het was een bijzonder goede Chinees, die gelieerd is aan sterrenrestaurants in Londen. Dus geen tjap tjoy en foe yong hai.

Over eten gesproken. Een aantal bijzonderheden over het eten in restaurants in de Baltische staten:

Als je richting een tafeltje loopt komt er al een serveerster met de menukaarten aanlopen. Regelmatig heb je die al in de hand voordat je zit. In een aantal gevallen vroegen ze meteen of je al wat uitgekozen hebt of bleven ze staan tot je je keuze gemaakt hebt.

Sowieso is het aantal serveersters enorm. Waarschijnlijk zijn de kosten voor personeel erg laag, hier heb je al gauw 3x meer personeel als in Nederland.

Je hebt ook je eigen serveerster. In principe wordt je door haar geholpen, en niet door iemand anders. Als je aan een andere serveerster iets vraagt zegt ze meteen dat ze haar collega zal vragen langs te komen.

Erg opvallend is dat alles hier veel heter wordt geserveerd als in Nederland. In Nederland is alles eigenlijk op eet of drinktemperatuur, hier niet. Eten wordt echt warm geserveerd, en thee kookt bijna nog in je kopje.