Zegt de ene haai tegen de andere haai: Haai! - Reisverslag uit Tartu, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu Zegt de ene haai tegen de andere haai: Haai! - Reisverslag uit Tartu, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

Zegt de ene haai tegen de andere haai: Haai!

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

18 Juli 2013 | Estland, Tartu

Lieve allemaal,

Nog maar een paar blogs en dan zit onze heerlijke vakantie er helaas al weer op. Maar tot die tijd genieten we met volle teugen! Vandaag was ons reisdoel Tartu. De tweede, grootste stad van Estland.

Omdat we niet een heel vol programma vandaag hadden, hebben we het vanochtend rustig aan gedaan. We hebben zelfs tot 8.30 uitgeslapen :-). Wat een luxe :-). Daarna weer heerlijk ontbeten, stond er iedere dag maar zalmforel op het menu! Rond 10 uur verlieten we het hotel om onze welbekende stop bij de supermarkt te maken voor de lunchboodschappen, wederom een broodje met kaas :-). Andere dingen zijn wat lastig goed te houden in een warme auto. Al voor 11 uur waren we weer terug in het hotel omdat ik een deel van mijn ketting was verloren. Ik had het nog zien liggen, maar de achterkant nieet direct herkend. Helaas waren ze de ruimte al aan het schoonmaken en was er al gestofzuigd. Weinig hoop dus dat hij nog gevonden zou worden. Maar goed voor de zekerheid toch maar even vragen aan iemand van het restaurant. En jawel een mevrouw had hem gezien en niet opgezogen en apart gehouden. Wat een mazzel! Thuis maar eens kijken hoe ik hem weer aan elkaar kan lijmen!

Daarna gingen we op weg naar het kasteel van Rakvere. Dat was ons speciaal aanbevolen door onze "vrienden" van de boot naar Hiiumaa die hier vandaan komen. Volgens de boekjes zou er van alles te doen zijn. We dachten dat er geen parkeerplaats voor de deur was, dus besloten we een stukje te lopen. Dat was niet helemaal juist, maar ach het was lekker weer dus dan klagen we niet over een kleine wandeling :-).

Het kasteel was inderdaad de moeite waard. Niet zozeer vanwege het kasteel zelf, maar vanwege de activiteiten. Er was van alles te doen. We kregen uitleg in de martelkamer, hebben een poging tot levensgroot schaal gedaan (ik kan niet schaken en dat maakt het er niet eenvoudiger op :-)) en we hebben met pijl en boog geschoten (voor irwin de eerste keer). Super leuk dus! Ook werd er nog een heus kanon afgeschoten, wat een kabaal!

Vervolgens gingen we op weg naar onze eindbestemming. Dit ging via het Peipsimeer. Ervaring leert dat we niet verwachten om langs het meer te kunnen rijden :-). Maar in Mustvee hadden we het geluk bij een lekker standje uit te komen waar we even gezeten hebben en wat gegeten hebben. Handig als je de lunch bij je hebt :-). In Raja hebben we nog een kerk gezien van de oudgelovigen en reden we langs een kerkhof.

Rond 15 uur waren we in Tartu. Ook hier zitten we weer in een heerlijk hotel. Mooie ruimtes en kamers. De sfeer in Tartu is ook heerlijk! Het weer leek een beetje dreigend dus na een korte wandeling kwamen we (heel gek....) Al snel op het terras terecht. Daar hadden ze heerlijke ijssmoothies. Ook het eten zag er goed uit, dus besloten we lekker te blijven zitten. Voor Irwin is het volgens mij een sport geworden om vreemde dingen op de kaart te vinden, die ik dan vervolgens wil proberen omdat ik veel te nieuwsgierig ben. Vanavond een hele logische keuze: haai. Er is geen haai of zee hier in de buurt te herkennen, maar dat mag de pret niet drukken :-). Dus mijn keuze werd haai. Het smaakte erg lekker. Het is een soort stevige witvis. Er zaten nog wervels in het vlees. Weer eens wat anders!

Daarna gingen we ons klaar maken voor het Griekse feest. Daar had ik in Nederland al kaartjes voor gekocht. Helaas waren we er 's middags al achter gekomen dat er geen gyros zou zijn (en daar hadden we ons misschien nog wel het meest op verheugd...). Van de vorige uitvoering wisten we nog dat de Esten er van houden om op tijd te zijn. Dus om nog een goed plekje te vinden, waren we er al om 19 uur (het begon om 20 uur!). Er bleken al veel mensen te zijn en het was ook nog om de hoek bij het hotel. Om 20 uur kwam de band op. Estse mensen die Griekse muziek gingen maken. Het was helaas toch niet helemaal ons ding, er werd veel gepraat en we begrepen er natuurlijk helemaal niets van. Dus na een half uur hebben we het gelaten voor wat het was en hebben we een cocktailbar opgezocht. Ook heel naar :-). En weer een nieuw lokaal (Ests/Tallinn) drankje ontdekt, altijd leuk.

Morgen op weg naar het een na laatste hotel van onze vakantie. Maar eerst nog een stadswandeling door Tartu (als het weer het toelaat, de voorspellingen zijn helaas minder voor de laatste dagen).

Liefs en een dikke knuffel,
Irwin en Irene

• 18 Juli 2013 - 21:34

Hèrel:

Lieve Irene en Irwin,
    wat een geluk dat deel van ketting is gevonden en wat goed van die mevrouw.Ook nieuwsgierig als je hier zou vragen heeft u haai op het menu staan maar dan graag zonder wervels. Denk dat jullie vrienden na het lezen van de blogs toch Estland wel een uitdaging vinden om met vakantie te gaan. Het lijkt me een heerlijk land met veel te zien en vriendelijke mensen. Estonia 12 points. Leuk dat je weer met pijl en boog hebt geschoten. Super dat jullie ook dit keer weer in een heerlijk hotel zitten.
    Hoop dat het weer, op weg naar de laatste bestemingen, mee zal vallen.
    Liefs en knuffels
    Hèrel

• 18 Juli 2013 - 21:38

Joyce:

Fijn dat de ketting gevonden is, hopelijk is hij nog te maken.
    Geniet nog van jullie restje vakantie.
    Liefs en knuffel Joyce

• 19 Juli 2013 - 10:00

Walter:

Hallo Ir en Ir,

Wat een mooi verhaal staat hierboven van jullie. Haai eten, pijl en boogschieten enz. enz. Jullie financieren ook veel de horeca in E.L en L. Eten, drankje, ijssmoothies. Wandelen jullie wel genoeg om de energie weer op te gebruiken? Irene, goed dat je ketting niet in de stofzuiger beland was. Een lastige plek om deze daar weer op te zoeken, in elk geval een stoffige plek.
    Geniet maar lekker verder. Irwin, doe Fokke Komrij de groeten, ciau.
    FA

• 04 Augustus 2013 - 22:16

F K :

Irwin en Irene,

Ben wel benieuwd wie (FA) mij de groeten doet aan mij in Estland waar ik nu woon.

F K

• 05 Augustus 2013 - 08:41

Fokke:

Beste Iriwin,

Bedankt voor de mooie woorden over Estland.
    Ik vindt het ook een mooii land. Prachtige natuur, en mooie steden en voor de liefhebbers veel strand.
    Sinds maart maakt de zon overuren, ook erg belangrijk.
    Ben je een zoon van Walter

Groet Fokke

• 05 Augustus 2013 - 08:56

Irwin:

Beste Fokke,

Walter is inderdaad mijn vader.

We hebben ook lekker weer gehad, eigenlijk de hele vakantie. Steeds zo rond de 24-26 graden met zon. Heerlijk! En met die lekkere lange dagen is het helemaal super.

Mocht ik nog een keer die kant op gaan dan neem ik graag alsnog contact met je op ..

Hartelijke groet,

Irwin

• 05 Augustus 2013 - 20:23

Fokke Komrij:

Irwin,

Bedankt voor de reactie en doe de groeten aan je vader.

Je bent welkom

Fokke

• 05 Augustus 2013 - 20:23

Fokke Komrij:

Irwin,

Bedankt voor de reactie en doe de groeten aan je vader.

Je bent welkom

Fokke