Wij zijn in de wolken... - Reisverslag uit Taormina, Italië van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu Wij zijn in de wolken... - Reisverslag uit Taormina, Italië van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

Wij zijn in de wolken...

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

30 Mei 2014 | Italië, Taormina

Lieve allemaal,

Bedankt voor jullie reactie en vakantiewensen. Vandaag onze tweede dag (eerste volle dag dat dan weer wel) op Sicilie. Gisteren hebben we nog gegeten bij een Italiaan (hoe verrassend :-) op het plein bij de Dom. Was op zich lekker maar niet super bijzonder. Daarna op tijd ons mandje ingegaan na de toch best lange en vermoeiende dag.

Vandaag hebben we "enorm" uitgeslapen. Om 7 uur hadden we de wekker gezet, maar we waren daarvoor zelfs al wakker. Vandaag stond namelijk de Etna op het programma en van de receptie hadden we begrepen dat het het beste was om deze in de ochtend te bezoeken.

Dus na het ontbijt, snel de laatste spulletjes voor de dag bij elkaar gezocht en daarna op naar de auto die hier ongeveer 10-15 minuten lopen vandaan staat (goed voor de stappen Edwin :-)) in de parkeergarage. Ook natuurlijk nog even langs de supermarkt voor weer een nieuwe voorraad water. De prijzen voor parkeren zijn hier gewoon Nederlands. We mochten 15 euro afrekenen. Maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken.

In de boekjes hadden we gelezen dat je vanaf de zuidkant met een kabelbaan naar boven kon en dan verder naar de top met een 4x4. Altijd handig natuurlijk. Wel fijn dat we niet in het hoogseizoen zijn, want het is hier nu gezellig druk. Bij de Etna dus even in de rij voor een kaartje (die ook best aan de prijs zijn 60 euro pp, maar dat is dan wel weer voor de kabelbaan, 4x4 en gids bij elkaar gelukkig) en daarna direct door naar boven.

We hadden onzettend veel geluk met het weer. Er hingen wat wolkjes maar nadat we met de 4x4 helemaal boven waren, hadden we een wolkenloos uitzicht op de ene top en boven de andere top hingen maar een paar wollken. Super genieten dus. Boven was er nog een tocht met een gids van een uur. Deze hebben we maar deels gelopen. Toch een hoop klimmen en een hoop losse lava maken het wat lastig lopen. Maar desondanks echt een super mooie en bijzondere ervaring. Op de terugweg met de 4x4 waren de eerdere wolken zelfs nog verder opgetrokken waardoor we het bijzondere landschap nog verder konden bewonderen. Het lijkt echt van een andere wereld. We begrepen ook dat een van de kraters (er zijn er nog 4 actief) op dit moment ook actief is. Af en toe hoorde je de Etna ook een soort van grommen. Ook bijzonder om te horen en mee te maken.

Daarna hebben we boven nog een broodje gegeten als lunch. Ik ben ook nog even voor een fotomomentje naar een andere (niet meer actieve ) krater gelopen. Ook bijzonder om er in te kunnen kijken.

Omdat het nog vroeg in de middag was, hebben we verder een rondje gereden rond de Etna. We waren in het noorden begonnen en met de auto naar het zuiden gereden dus eigenlijk hadden we pas de helft gezien. De eerste stop was Randaza. Volgens het boekje zat hier een prijswinnende ijssalon (een van de beste van hele Italie), dus "moesten" we daar natuurlijk wel even naar op zoek :-). De straatjes waren er best nauw om door heen te rijden met de auto en op een gegeven moment konden we er zelfs niet eens meer doorheen zo krap werd het, met name ook omdat er allerlei auto's geparkeerd stonden. Dus er zat niets anders op dan achteruit weer terug te gaan. Komt het jullie bekend voor dit soort situaties!? Daarna maar bij de kerk geparkeerd en te voet verder.

Maar dit alles was de moeite waard. Irwin heeft het ijs weer aan een grondige test onderworpen. En de uitslag voor deze salon komt voor het citroenijs op een 8+. Een mooie score dus.

Walter we komen hier regelmatig de Renault viertjes tegen. Maar ik heb begrepen dat ze in het buitenland helaas niet meetellen :-(.

Tot slot nog even op zoek geweest naar een wijnproeverij, maar die hebben we niet kunnen vinden. Ook nog even een korte stop gemaakt om aardbeien en een soort perzikken bij een kraampje langs de weg te kopen en bij een winkeltje die allerlei Siciliaans lekkernijen verkocht. Ook daar zijn we weer goed geslaagd. Met een paar woorden Italiaans en Spaans door elkaar kom je toch best een eind blijkt maar weer.

Ze zijn hier overigens gek op allerlei varianten met pistache nootjes. De likeur is zeker een aanrader. Maar ze hebben er ook allerlei pesto's, cremas etc van gemaakt. Allemaal even lekker. Zelfs het pistache ijs is hier veel lekkerder dan in Nederland.

Op mijn beste Italiaans\Spaans combinatie (ja Carlo ze lijken het echt te begrijpen) heb ik net een tafeltje bij een restaurant gereserveerd. Nu maar hopen dat ze me ook echt begrepen hebben. Het blijft een mooie en leuke taal. Dus we doen hard ons best om ons er ook een beetje verstaandbaar in te maken. Er zijn nog geen gekke situaties door ontstaan, dus het lijkt er op dat het redelijk lijkt te kloppen wat we zeggen en wat we denken te begrijpen. Maar dat kan natuurlijk altijd nog komen, als we iets te overmoedig gaan worden haha.

Irwin heeft ook even de statistieken doorgegeven voor vandaag. De fenix geeft aan dat we in totaal 207 kilometer hebben gereden en dat we een hoogteverschil hebben meegemaakt van 1500 meter. Toch een aardig eindje dus de Etna op. Blij dat er zo'n kabelbaan bestaat. Ook de vivofit doet goed zijn best en staat op bijna 11.000 stappen. Hoewel er nog best wat bij kan natuurlijk :-).

Jullie zijn weer een beetje op de hoogte van onze belevenissen. Nu nog even een boekje lezen en straks weer lekker genieten van de Italiaanse lekkernijen.

Liefs en een dikke knuffel,
Irwin en Irene

• 30 Mei 2014 - 21:01

Hèrel:

Lieve Irene en Irwin,
    Wat hebben jullie weer veel beleefd. Komt er nog warmte uit de krater? Wel een belevenis om op de Etna te staan en te denken aan vroegere uitbarstingen. Ben benieuwd of Irwin nog een ijsje scoort met een hoger. Fijne avond, geniet van de lekkernijen en weer veel plezier morgen.
    Knuffel van
    Hèrel

• 30 Mei 2014 - 21:24

Fa:

Hallo hallo Italiegangers,
    Had op mijn tablet een reactie verzonden, maar ik denk dat dat niet werkt. Vandaar nu via de vaste computer.
    Wat een mooie verhalen gisteren en vandaag. Wij leven mee omdat wij ook 2 jaren in Italie gewoond en gewerkt hebben en het ons dus erg aanspreekt. Op de Etna zijn we nooit geweest, jullie wel boffers!
    We gunnen jullie dat wel om iets gezien/gedaan te hebben en wij niet.
    Geniet maar verder, we lezen met graagte weer jullie relaas.
    Ciau, ciau, bonne notte voor straks.
    Walter en Conny

• 30 Mei 2014 - 23:05

Edwin:

Ha die vakantiehelden,

Volgens mij was die Etna afgelopen winter nog uitgebarsten, jullie hebben wel lef! :-)
    Maar over die taalbarriere, zoals Walter en Conny al memoreerden, heeft Buys twee jaar in Italie gewoont. Ik weet niet beter of hij spreekt vloeiend Italiaans! Gewoon Buys het woord laten doen, dan komt het allemaal goed.
    Geniet er van en op naar dag 3!!

Buone vacanze!

• 31 Mei 2014 - 10:21

Cynthia:

Klinkt allemaal super leuk. De etna lijkt me ook super gaaf om eens te zien. Duidelijk een goed begin van de vakantie. Veel plezier nog!