En dan ben je ineens weer thuis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu En dan ben je ineens weer thuis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

En dan ben je ineens weer thuis

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

09 Juni 2014 | Nederland, Utrecht

Lieve allemaal,

Zo zit je heerlijk in de zon te genieten van de vakantie en dan ineens ben je zomaar weer thuis. Vanochtend konden we tot ongeveer 12 uur nog heerlijk genieten bij ons hotel van het zwembad en de ligbedden. Nadat we gestart waren met een overheerlijk ontbijt. Maar toen was het toch echt tijd om weer naar huis te gaan. De mevrouw van de receptie gaf nog aan dat we haar rechtstreeks konden benaderen als we nog een keer zouden komen. Dan zou ze een "special price" maken. Het blijft natuurlijk wel Sicilie :-). Nog even een stop bij de Autogrill (want die hebben van die lekkere broodjes) voor de lunch en daarna de auto afleveren op de luchthaven.

Dat was nog wel even een gedoe. We hadden een bijna nieuwe auto mee (er stond net 2000 km op de teller) en bij het ophalen lieten ze al zien dat er een paar krasjes op de velgen zaten. Bij het inleveren gaf de meneer van Locauto aan dat er een nieuwe kras bij gekomen was. Volgens ons niet zo gek natuurlijk, want dat krijg je al snel met opspringende steentjes, parkeren etc. Maar niets kon helpen we moesten tekenen dat we deze "schade" gemaakt hadden en deze zouden we dan kunnen verhalen via de verzekering. Heel vreemd ook, met name omdat we iets moesten tekenen, maar niets mee kregen. Niemand ons kon vertellen wat de kosten zouden worden, alleen maar een schatting etc. Vreemd verhaal en voor ons de volgende keer dus geen Locauto meer als we weer een auto gaan huren.

De vlucht leek volgens de Nederlandse bronnen (Schiphol en Teletekst) 2 uur vertraging te hebben, maar gelukkig bleek dat allemaal niet zo te zijn en waren we keurig om 20 uur weer thuis.

En nu zit ik dus weer thuis achter de laptop het laatste verslag van deze mooie en heerlijke reis te typen. Nog even wat bijzonderheden van de reis op een rij:
- Italianen zijn dol op ijs. Bijna op iedere hoek van de straat vind je dan ook een gelateria.
- Italianen zijn ook dol op toeteren en gebruiken deze dan ook te pas en te onpas. Volgens mij is dat het eerste onderdeel van de auto dat slijt :-).
- Verkeersregels zijn er wel, maar worden nauwelijks opgevolgd. Rechts heeft voorrang, maar kom je van links en rij je door is dat ook geen probleem. Staat er op de weg 50 km per uur aangegeven, dan kun je er rustig van uitgaan dat iedereen minstens 70 km rijdt. Het is dus gevaarlijker om 50 te gaan rijden.
- Ben je voetganger dan kun je het beste gewoon de weg opstappen zonder blikken of blozen. Iedereen stopt geheid.
- Midden in de stad kun je gewoon overal komen met de auto, hoe nauw het straatje ook is, je mag er gewoon doorheen rijden.Volgens ons zijn vanwege deze straatjes de inklapbare spiegels uitgevonden.
- Parkeerkosten betaal je tot 20 uur 's avonds en als er siesta is hoef je niet te betalen. Kortom als je gaat eten, hoef je niet te betalen voor het parkeren.
- De siesta is in de meeste dorpen en steden nog steeds van toepassing.
- De vespa scooter en vespa wagentjes zijn nog steeds inmens populair.
- Het noorden en zuiden van Sicilie zijn echt enorm verschillend van elkaar.
- Pistache en amandelen zijn helemaal hot and happening.

En nog even wat persoonlijke ervaringen op een rij. Hoewel we het alle dagen enorm naar onze zin hebben gehad, springen de volgende dagen er extra voor ons uit (in willekeurige volgorde):
- De dag met de Etna en de tour om de vulkaan heen
- De dag van Taormina naar Palermo waar we de leuke wandeling om het meer hebben gemaakt
- De dag van Palermo naar Marsala waar we twee mooie wandelingen door natuurgebieden hebben gemaakt
- De dag van Piazza Armerina naar Siracuse

De volgende plaatsen vonden we meer dan de moeite waard en sprongen er voor ons extra uit (ook weer in willekeurige volgorde):
- Taormina
- Siracuse
- Erice

We vonden het weer erg leuk om onze ervaringen met jullie te delen via ons blog! Bedankt voor jullie reacties via het blog en daarbuiten. En tot de volgende reis!

Liefs en een dikke knuffel,
Irwin en Irene

• 09 Juni 2014 - 21:45

Edwin:

Welkom thuis!

• 09 Juni 2014 - 22:14

Eveline:

Welkom thuis! Hoop dat het noodweer jullie bespaart blijft.

• 10 Juni 2014 - 09:43

Cynthia:

Het was weer leuk om alle verhalen direct mee te krijgen. Als ik het zo lees is het weer een geslaagde vakantie geweest. Ik krijg meteen zin om ook weg te gaan. Probeer nog maar even na te genieten. :)