"Om op te vreten" - Reisverslag uit Pärnu, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu "Om op te vreten" - Reisverslag uit Pärnu, Estland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

"Om op te vreten"

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

11 Juli 2013 | Estland, Pärnu

Lieve allemaal,

Ietsje later dan gebruikelijk, maar gisteren was de wifi verbinding erg slecht. Vandaag dus twee reisverslagen :-).

Na het ontbijt zijn we vertrokken uit Sigulda. Zoals Irwin al heeft geschreven was dit een prima hotel. Dus we hebben ook lekker geslapen. Sigulda ligt midden in een nationaal park: Gauja. En volgens de boekjes moesten daar meerdere wandelroutes zijn, onder andere de wildlife trail. We hadden in andere plaatsjes al boekjes meegenomen over de omgeving. Eerst gingen we nog even langs de supermarkt om wat etenswaar in te slaan. De Elvi is toch wat anders dan de Rimi. Dus we kwamen niet veel verder dan een heel brood dat eigenlijk bedoeld was om tosti's mee te maken.Maar goed beter iets dan niets :-).

Daarna zijn we doorgereden naar Ligatne. Dat ligt op ongeveer 15 minuten rijden van Sigulda vandaan. En jawel overal stonden bordjes langs de weg. Niet alleen in het Lets, maar ook in het Engels. Ineens werd het voor ons dus een makkie om onze wandelroute te vinden! Wat een feest! Niet veel later stonden we bij het bezoekerscentrum. De dame gaf aan dat het alleen mogelijk was om te wandelen, met de auto konden we op dit moment het terrein niet op. Dat kwam mooi uit daar kwamen we tenslotte voor. Dus op naar de wandelroute van ca. 4 km. Het bleek flink klimmen en dalen te zijn. De spieren zijn dus weer flink getraind! Ondanks dat we ons flink ingesmeerd hadden met de deet tegen muggen, dazen en teken, waren we kennelijk toch een "lekker hapje". Met name voor de teken. Na afloop van de tocht haalde Irwin er nog een aantal van zich af. Na een goede inspectie lijkt het of we er zonder teekbeten vanaf zijn gekomen.

Op de leaflet stond ook iets over de rivier de Gauja oversteken met een pontje. Dat leek me ook erg leuk. Irwin had er nog zo zijn bedenkingen over na het avontuur met het Rusische reuzenrad de dag ervoor.Hij wilde eerst zien hoe het er uit zag voordat hij besloot er wel of niet mee over de rivier te gaan. Het bleek een uiterst modern pontje te zijn, dus dat was geen enkel probleem. Wel klein, want meer dan twee auto's pasten er niet op. De meneer moest ons handmatig naar de overkant trekken. Leuk om te doen en mee te maken. De oversteek zelf duurde denk ik nog geen 5 minuten bij elkaar.

Vervolgens zijn we verder gereden. De navigatie pakte het automatisch weer op na de oversteek. Zelfs het pontje bleek er op te staan. Toch kregen we ook vandaag weer contact met de lokale bevolking. Want ineens stonden we bij een meneer in zijn achtertuin. Hij sprak gelukkig goed Engels en wist te vertellen dat dit wel vaker voor kwam en waar we uiteindelijk wel naar toe moesten. Dus na het keren de juiste weg gekozen :-).

Zonder verdere omwegen kwamen we uit in Limbazi. Dit is een klein dorpje. Tijdens een eerdere stop had ik een foldertje meegenomen over het zilvermuseum dat hij geopend was. Bij het informatiepunt even navraag gedaan en dit was inderdaad een nieuw museum. De stukken die hier getoond werden, zijn werkelijk prachtig. Aan sommige stukken heeft de kunstenaar wel meer dan een jaar gewerkt. Ik vond mijn "kunstwerk" al knap na de workshop, maar het is niet voor te stellen hoeveel werk hier in is gaan zitten, echt waanzinnig!

Vervolgens hebben we geluncht op een terras. De kaart was alleen in het Lets.Dus de serveerster heeft het voor ons vertaald. De koude bietensoep leek me wel wat. Ik denk dat jullie wel een voorstelling hiervan kunnen maken. Soep die een beetje paars van kleur is en die koud is. Echter de soep die ik kreeg was rood van kleur en warm. Ik denk dat er toch iets niet helemaal goed gegaan is bij de vertaling :-). Volgens mij was het meer iets van goulashsoep. Maar goed hij was lekker en dat is het belangrijkste!

Daarna zijn we doorgereden naar Parnu. Onze eerste stop in Estland! Ons viel meteen op dat de wegen erg goed lijken in Estland. In Parnu zaten we in een heel mooi en bijzonder hotel. Het hotel staat zelfs op de lijst met bezienswaardigheden van de stad. Het is heel ouderwets en ook zo ingericht. Erg bijzonder en erg chique. Daar kom je dan aan in je afritsbroek...

Omdat we verder nog weinig tijd aan het strand doorgebracht hadden en het weer ook heerlijk was, besloten we naar het strand te gaan. Dit was ca. 10 minuten lopen. Je kunt er ook met de auto komen, maar dan moest je parkeergeld betalen en waarschijnlijk zou je ook moeilijk een plekje kunnen vinden. De prijzen voor parkeren zijn hier aardig aan de prijs. Een stuk hoger dan we op andere plekken hebben gezien, 3,20 euro per uur. Echt Nederlandse prijzen. Op andere plekken betaal je helemaal niets of een schijntje. Dus goed dat we zijn gaan lopen :-).

Op het strand stonden diverse strandtenten. Het was er ook nog flink druk. Tenslotte waren we er best laat (rond 17 uur). Bij een van de tenten zijn we gaan zitten en hebben we wat lekkere cocktails en smoothies gedronken. Ook hebben we er natuurlijk wat lekkers bijbesteld :-). Net voor 19 uur zijn we weer teruggelopen naar het hotel en hebben we daar op het terras nog wat gedronken. Om 20 uur zou er een band optreden. Dat kostte 15 euro, maar als je op het terras zat (en het dus ook gewoon kon horen en zien) was het gewoon gratis. Ondanks dat we er niets van konden verstaan, klonk het in ieder geval erg goed.

Al met al weer een heerlijke vakantiedag!

Liefs en een dikke knuffel,