Riga calling... - Reisverslag uit Riga, Letland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu Riga calling... - Reisverslag uit Riga, Letland van Irwin en Irene - WaarBenJij.nu

Riga calling...

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irwin en Irene

30 Juni 2013 | Letland, Riga

Lieve allemaal,

Onze eerste volle vakantiedag in Riga! Na de toch best vermoeiende reisdag van gisteren zijn we niet al te laat gaan slapen en waren we vanochtend al rond 7.45 weer wakker. Rustig aan gedaan en genoten van een lekker ontbijtje. We zitten in een fijn hotel, niet al te ver lopen van het centrum.

Rond 10 uur zijn we vanaf het hotel vertrokken naar het centrum. Zoals ik gisteren al schreef zijn er hier veel stadsparken.Dus via een aantal parken konden we hier naar toe lopen. Het idee was om eerst naar het Domplein te lopen (nee niet het Domplein in Utrecht). Maar we kwamen door een leuk park met kanelen waar ook rondvaartboten lagen. Daar had ik over gelezen en dat leek ons ook leuk om te doen. Dus om 10.30 zaten we lekker op een bootje te genieten van de omgeving en het zonnetje. Vandaag was het namelijk heerlijk weer. Zo'n 24 graden met veel zon en af en toe een wolkje. Met het bootje zijn we over de kanalen van Riga gevaren en zelfs ook nog een stukje over de Daugava rivier.

Daarna was het tijd om het echte oude centrum van Riga te gaan ontdekken. Via allemaal leuke straatjes, die eigenlijk best breed zijn, kwamen we bij het Domplein uit. Vandaag waren er allerlei concenteren in de Domkerk, dus helaas hebben we de kerk van binnen niet kunnen bekijken. Wie weet komen we er nog op de laatste dag. Daarna weer lekker verder geslenterd. Op een gegeven moment zag ik een schattig winkeltje en dat bleek toevallig het pand te zijn waar de Riga Black Balsem likeur ontdekt is. Daar hebben we heerlijk wat gedronken en genoten van cheesecake. Dat staat hier volgens mij zowat op iedere kaart. Dus zeker geen straf. De Riga Black Balsem had ik gisteren in de cocktail en nu hebben we het als flesje meegenomen.Dus ik ben erg benieuwd hoe hij puur smaakt!

Vervolgens weer wat verder gelopen langs allerlei mooie en oude panden naar het Raadhuisplein. Inmiddels was het wel een beetje tijd geworden voor de lunch, dus daar een leuk terras op gezocht. De Letse kost is redelijke stevige kost en Irwin kon mijn keuze voor een lunchgerecht toch niet helemaal waarderen. Waar hij voor een kipfilet ging, koos ik voor huisgemaakte bloedworst. Verschil moet er zijn :-).Zijn gezicht liet duidelijk zien dat dit toch echt niet aan hem besteed is. Of liever gezegd, hij heeft mij en mijn bord niet meer bekeken tot dat het weer weggehaald was door de ober. Ach iedere zijn eigen smaak. Op roggebrood zijn ze hier ook erg gek, maar die heb ik toch echt maar even overgeslagen.

Daarna hebben we nog wat verder Riga bekeken en ontdekt. Op een gegeven moment waren we op zoek naar de gilde huizen en kwamen we langs een mooi pand waar allemaal mensen naar binnen gingen. Onze nieuwsgierigheid was gewekt en wij zijn er achter aan gelopen. Verstandige keuze, want ze waren daar met een zangcompetitie voor koren bezig. Dus hebben we toch nog een stukje meegekregen van de Letse korenkunst. Erg mooi om te horen! Dus wij zouden zeggen Latvia 12 points!

Al met al waren we toch al wat uurtjes aan de wandel en waren we toe aan een lekker plekje op een terras om nog wat te lezen en te lummelen. Het is tenslotte toch niet voor niets vakantie :-).

Eenmaal in het hotel terug nog even wat gerommeld voordat het tijd was om er op uit te gaan voor het avondeten.Bij het restaurant van de lunch hadden we een bon voor gratis drankjes gekregen voor een restaurant om de hoek bij het hotel. Dus die keuze was gemakkelijk gemaakt. We blijven tenslotte Hollanders :-). Ook daar stonden weer stevige Letse maaltijden op het programma. Mijn nieuwsgierigheid was vanmiddag al gewekt voor de grey beans met bacon, wat zouden dat toch zijn?! Dus vanavond toch maar de gok gewaagd. Dit blijken een soort cappucijners met spek te zijn. Ook weer erg smaakvol, maar ook erg machtig. Het hele portie ging echt niet lukken. Het hoofdgerecht (lamskarbonade voor mij en spaghetti carbonara voor Irwin) waren ook zeer goed. Irwin had als toetje aardbeiensoep met RIga Black Balsem ijs. Ik ben niet zo van het ijs, maar als ik nog een keer dit ijs op de kaart tegen ga komen, denk ik toch dat ik overstag ga!

Voor nu alweer de laatste avond in Riga. Morgen staan we bijtijds op (rond 7 uur) en vertrekken we naar onze volgende bestemming. Via het Rundale paleis gaan we naar Litouwen. We zijn benieuwd naar de omgeving buiten Riga.

Helaas vandaag geen foto's voor op het blog omdat de verbinding met de camera naar de tablet niet gaat zoals we gedacht hadden. Morgen proberen we het opnieuw.

Liefs en een dikke knuffel,
Irwin en Irene

  • 30 Juni 2013 - 22:34

    Hèrel:

    Lieve Irene en Irwin,
    dat is een zeer uitgebreid verslag zeg. Fijn om te lezen en te smullen. Wat een auto, ja daar moet de bagage toch ruim in passen, als ik zo kijk naar de Berlingo aan de overkant van Janneke en Rene.De kunst van onderhandelen komt weer van pas en ook de voorbereidingen boekjes lezen. Fijn dat jullie genieten en het weer goed is. Vandaag hier pas aan het begin van de middag aardig. Veel wind op de plas. Goede reis en geniet op weg naar de volgende bestemming en kijk alweer uit naar het verslag.
    Liefs en knuffels
    Hèrel



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irwin en Irene

Reisverslagen van Irwin en Irene

Actief sinds 12 Maart 2013
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 29042

Voorgaande reizen:

09 Juli 2015 - 02 Augustus 2015

Oost-Canada

03 Juli 2014 - 06 Juli 2014

Vive la Paris

29 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Sicilië

13 Februari 2014 - 19 Februari 2014

Op de lange latten

29 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Estland, Letland & Litouwen

Landen bezocht: